Увага, розшук! Ідеальний замовник, де ти?
Коли виходиш у чисте поле фрілансу, питання пошуку замовника стає чи не найпершою життєвою необхідністю. Але не варто хапати за полу першого зустрічного – не всі замовники однаково ідеальні.
Кого шукаємо? Типологія Юнга
20 років роботи з клієнтами навчили мене знаходити підхід практично до кожної людини, а захоплення колись модною соціонікою – дозволяє визначати соціотип співбесідника і прогнозувати його можливі дії.
Майже сто років тому, видатний швейцарський психолог, психіатр і філософ Карл Густав Юнг дійшов висновку, що людська поведінка має невипадковий характер. Вона цілком передбачувана, а тому підлягає класифікації. Пізніше, литовська дослідниця Аушра Аугустінавічуте змоделювала 16 типів характерів та описала характер взаємодії між ними.
Особливості: що робити і куди бігти?
16 типів характерів наших замовників описувати не буду – це може стати темою дисертації, а от зупинитись на деяких «особливостях» – із задоволенням.

Екстраверт |
Інтроверт |
Швидко іде на контакт і має велике коло спілкування. У нього є своя думка, яку він вам (будьте впевнені) доведе неодноразово.
Особливість: як швидко іде на контакт, так і швидко може вас забути. |
Схильний до спостережень і розсудливих міркувань. Має тісне коло спілкування, до якого буває важко пробитись.
Особливість: якщо ви завоювали його довіру – це надовго. |

Сенсорик |
Інтуїт |
Оперує фактами і цифрами. Перечитає текст від початку і до кінця, звертаючи увагу на кожну кому.
Конкретно скаже, що йому не сподобалось. Не поспішає ставити «смайлики» у переписці. Особливість: не переплутайте в тексті «середнє» і «довге» тире, інакше ваша репутація буде підмочена. |
Його може заворожити гарна картинка і чітко структурований текст. Деталі не дуже важливі, якщо подобається концепція.
Легко відповідає на гумор і інтуїтивно відчуває невловимі процеси, які насправді рухають життя. Особливість: може не помітити граматичну помилку в тексті і коли стаття буде опублікована – вам буде соромно. |

Логік |
Етик |
Завжди об’єктивний, завжди правий.
Не схильний робити компліменти. Логічно – значить правильно. Особливості: навіть якщо ви йому догодили – не чекайте на похвалу чи премію. Такий вже він – логік! |
Йому важко сказати, що щось «не так». Не хоче когось образити і через це трапляються курйози. Довіряє своїм почуттям і симпатіям. Якщо ви йому догодили – будьте певні, що дружні стосунки вам гарантовані навіть після виконання замовлення.
Особливості: важко говорить «ні», через це можуть бути проблеми з виконанням обіцянок. |

Раціонал |
Ірраціонал |
Все по плану. Якщо план не вдається виконати, то вдається до плану «Б», а потім до плану «В». Коли форсмажор вибиває його з колії, виникає ситуація «все пропало!»
Особливості: не спізнюйтесь на зустріч з такою людиною і ні в якому разі – не зривайте термінів. Інакше – він піддасть вас анафемі і забуде навіки вічні! |
Легко іде за течією і будує плани на ходу. Робить одразу кілька справ. Через це його завдання можуть бути «на вчора», або «вже зараз і край!». При цьому, отримавши виконану роботу, може забути про неї і покласти «в довгий ящик».
Особливості: якщо замовник про вас «забув», не подумайте про нього нічого поганого – нагадайте про себе. Просто у людини плани змінились… |
Ну як, маєте портрет? Як бачите, ідеального серед них немає. До кожного потрібно знайти підхід – проти науки не попреш!
«Ненауковий підхід»
Особистий досвід змусив мене також виокремити типажі, з якими доводилось працювати.
- «Вчитель» (раціонал+логік+сенсорик). Пан «вчитель» буде вам розповідати про банальні речі і очікувані результати. Листи від нього будуть з виділеннями і обов’язково структуровані. Він сам все знає і може, а не робить, бо «просто не має часу», зате має час на пустопорожні балачки.
Ваша поведінка: робіть все як він скаже. Безапеляційно. І буде вам щастя.
- «Тижкопірайтер» (ірраціонал+інтуїт+етик). Буває дуже небезпечний. Він свято переконаний, що ВИ ВСЕ І ТАК ЗНАЄТЕ. Говорити може багато, але не по темі, бо не хоче образити «професіонала» (тобто вас). Поставити чітко завдання не може, а тому вся робота грозить піти коту під хвіст, бо ж він виявляється «зовсім не те мав на увазі». Легше «піти туди не знаю куди і принести те, не знаю що», ніж догодити такій персоні.
Ваша поведінка: тільки дотошний бриф на 10-ти сторінках може убезпечити від непорозумінь. І то не завжди. Ситуація ускладнюється, якщо бюджет проекту дуже обмежений. Вихід – тікайте від такого, бережіть собі нерви.
- «Халявщик» (набір характеристик може бути будь-яким). Халявщики та шахраї, на жаль, зустрічаються часто. Він навіть не допускає думки, що ЗА ЦЕ треба платити і вже потирає руки, коли ви погодились виконати тестове завдання. Він користується довірою початківців і шукає свої жертви на біржах.
Як убезпечитись? Дізнайтесь все про цю людину по-максимуму. Якщо його нема в соцмережах – втікайте, якщо нема означеного місця перебування в СКАЙПі, а ім’я – це нік – втікайте. При найменшій підозрі – вимагайте повну оплату і не слухайте аргументів. Знаю, що кажу – сама наступала на такі граблі.
- «Абсолют» (набір характеристик може бути будь-яким). Мрія кожного копірайтера. Він – ідеальний у всіх значеннях. Чітко ставить завдання, легко пояснює неточності, швидко і у повному обсязі платить. Не торгується, бо цінує ваш час. Він розуміє, що тандем – це найкраща форма співробітництва.
Мені пощастило – переважно всі мої замовники відповідали критеріям «Абсолюта». Скажу по правді – це круто мати справу з такими людьми!
Тепер ви знаєте, як діяти і як варто реагувати на конкретну ситуацію.
Бажаю всім зустрічати виключно ідеальних замовників!
Підпишіться на розсилку нових моїх статей, щоб не пропустити наступну, в якій я розберу «по кісточкам» типи копірайтерів, що зустрічаються на теренах інтернету.
У статті використані матеріали книги І.Каганця «Психологічні аспекти в менеджменті: Типологія Юнга, соціоніка, психоінформатика».