Увага, розшук! Ідеальний замовник, де ти?

Коли виходиш у чисте поле фрілансу, питання пошуку замовника стає чи не найпершою життєвою необхідністю. Але не варто хапати за полу першого зустрічного – не всі замовники однаково ідеальні.

Кого шукаємо? Типологія Юнга

20 років роботи з клієнтами навчили мене знаходити підхід практично до кожної людини, а захоплення колись модною соціонікою – дозволяє визначати соціотип співбесідника і прогнозувати його можливі дії.

Майже сто років тому, видатний швейцарський психолог, психіатр і філософ Карл Густав Юнг дійшов висновку, що людська поведінка має невипадковий характер. Вона цілком передбачувана, а тому підлягає класифікації. Пізніше, литовська дослідниця Аушра Аугустінавічуте змоделювала 16 типів характерів та описала характер взаємодії між ними.

Особливості: що робити і куди бігти?

16 типів характерів наших замовників описувати не буду – це може стати темою дисертації, а от зупинитись на деяких «особливостях» – із задоволенням.

Як його розпізнати?

Екстраверт

Інтроверт

Швидко іде на контакт і має велике коло спілкування. У нього є своя думка, яку він вам (будьте впевнені) доведе неодноразово.

Особливість: як швидко іде на контакт, так і швидко може вас забути.

Схильний до спостережень і розсудливих міркувань. Має тісне коло спілкування, до якого буває важко пробитись.

Особливість: якщо ви завоювали його довіру – це надовго.

Ти хто сенсорик чи інтуїт?

Сенсорик

Інтуїт

Оперує фактами і цифрами. Перечитає текст від початку і до кінця, звертаючи увагу на кожну кому.

Конкретно скаже, що йому не сподобалось. Не поспішає ставити «смайлики» у переписці.

Особливість: не переплутайте в тексті «середнє» і «довге» тире, інакше ваша репутація буде підмочена.

Його може заворожити гарна картинка і чітко структурований текст. Деталі не дуже важливі, якщо подобається концепція.

Легко відповідає на гумор і інтуїтивно відчуває невловимі процеси, які насправді рухають життя.

Особливість: може не помітити граматичну помилку в тексті і коли стаття буде опублікована – вам буде соромно.

Спокійно, вмикаємо логіку!

Логік

Етик

Завжди об’єктивний, завжди правий.

Не схильний робити компліменти. Логічно – значить правильно.

Особливості: навіть якщо ви йому догодили – не чекайте на похвалу чи премію. Такий вже він – логік!

Йому важко сказати, що щось «не так». Не хоче когось образити і через це трапляються курйози. Довіряє своїм почуттям і симпатіям. Якщо ви йому догодили – будьте певні, що дружні стосунки вам гарантовані навіть після виконання замовлення.

Особливості: важко говорить «ні», через це можуть бути проблеми з виконанням обіцянок.

Основне – раціональний підхід

Раціонал

Ірраціонал

Все по плану. Якщо план не вдається виконати, то вдається до плану «Б», а потім до плану «В». Коли форсмажор вибиває його з колії, виникає ситуація «все пропало!»

Особливості: не спізнюйтесь на зустріч з такою людиною і ні в якому разі – не зривайте термінів. Інакше – він піддасть вас анафемі і забуде навіки вічні!

Легко іде за течією і будує плани на ходу. Робить одразу кілька справ. Через це його завдання можуть бути «на вчора», або «вже зараз і край!». При цьому, отримавши виконану роботу, може забути про неї і покласти «в довгий ящик».

Особливості: якщо замовник про вас «забув», не подумайте про нього нічого поганого – нагадайте про себе. Просто у людини плани змінились…

Ну як, маєте портрет? Як бачите, ідеального серед них немає. До кожного потрібно знайти підхід – проти науки не попреш!

«Ненауковий підхід»

Особистий досвід змусив мене також виокремити типажі, з якими доводилось працювати.

  • «Вчитель» (раціонал+логік+сенсорик). Пан «вчитель» буде вам розповідати про банальні речі і очікувані результати. Листи від нього будуть з виділеннями і обов’язково структуровані. Він сам все знає і може, а не робить, бо «просто не має часу», зате має час на пустопорожні балачки.

Ваша поведінка: робіть все як він скаже. Безапеляційно. І буде вам щастя.

  • «Тижкопірайтер» (ірраціонал+інтуїт+етик). Буває дуже небезпечний. Він свято переконаний, що ВИ ВСЕ І ТАК ЗНАЄТЕ. Говорити може багато, але не по темі, бо не хоче образити «професіонала» (тобто вас). Поставити чітко завдання не може, а тому вся робота грозить піти коту під хвіст, бо ж він виявляється «зовсім не те мав на увазі». Легше «піти туди не знаю куди і принести те, не знаю що», ніж догодити такій персоні.

Ваша поведінка: тільки дотошний бриф на 10-ти сторінках може убезпечити від непорозумінь. І то не завжди. Ситуація ускладнюється, якщо бюджет проекту дуже обмежений. Вихід – тікайте від такого, бережіть собі нерви.

  • «Халявщик» (набір характеристик може бути будь-яким). Халявщики та шахраї, на жаль, зустрічаються часто. Він навіть не допускає думки, що ЗА ЦЕ треба платити і вже потирає руки, коли ви погодились виконати тестове завдання. Він користується довірою початківців і шукає свої жертви на біржах.

Як убезпечитись? Дізнайтесь все про цю людину по-максимуму. Якщо його нема в соцмережах – втікайте, якщо нема означеного місця перебування в СКАЙПі, а ім’я – це нік – втікайте. При найменшій підозрі – вимагайте повну оплату і не слухайте аргументів. Знаю, що кажу – сама наступала на такі граблі.

  • «Абсолют» (набір характеристик може бути будь-яким). Мрія кожного копірайтера. Він – ідеальний у всіх значеннях. Чітко ставить завдання, легко пояснює неточності, швидко і у повному обсязі платить. Не торгується, бо цінує ваш час. Він розуміє, що тандем – це найкраща форма співробітництва.

Мені пощастило – переважно всі мої замовники відповідали критеріям «Абсолюта». Скажу по правді – це круто мати справу з такими людьми!

Тепер ви знаєте, як діяти і як варто реагувати на конкретну ситуацію.

Бажаю всім зустрічати виключно ідеальних замовників!

Підпишіться на розсилку нових моїх статей, щоб не пропустити наступну, в якій я розберу «по кісточкам» типи копірайтерів, що зустрічаються на теренах інтернету.

У статті використані матеріали книги І.Каганця «Психологічні аспекти в менеджменті: Типологія Юнга, соціоніка, психоінформатика».

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *